Potser l’era electrònica ens ha de conduir a ser a prop de la
Biblioteca
de Babel borgiana que abasta tots els pensaments humans. En el seu llibre Història de la societat de la informació Mattelart
apunta les tres eres civilitzadores que establí McLuhan: l’era prealfabètica o
societat oral, l’era alfabètica o societat escrita i l’era electrònica o aldea
global. Per a ell seríem davant d’un nou ‘tribalisme planetari’.[1] Armand Mattelart
fa una anàlisi de la societat de la informació que passaria per sis conceptes
claus: el culte al nombre com a forma d’organitzar el pensament i el diàleg
públic; la gestió de l’era industrial i científica des d’un punt de vista de la
societat funcional, més enllà d’un dret natural a la vida privada i que crea un
nou tipus de sociabilitat; l’aparició i assimilació de la informàtica a la
quotidianitat amb uns envits geopolític, científic i civilitzacional; uns escenaris postindustrials amb tres focus
d’emissió: les ciències socials, la investigació provisional i la geopolítica;
els avatars de les polítiques públiques i, finalment la societat global de la
informació que és el resultat d’una construcció geopolítica i que ens han venut
com una societat més solidària, oberta i democràtica.
Molt abans de l’anomenada ‘revolució de la informació’ ja hi
havia consciència de la representació reticular del planeta i del concepte de
xarxa. Ara aquest terme ha esdevingut la metàfora d’una nina russa. Una mena de
bagul on hi cabrien la revolució dels assumptes diplomàtics, la revolució dels
assumptes militars o la revolució gerencial.
En aquests ‘revolució de la informació” hi hauria termes tan interessants
com el concepte de ‘soft power’[2]
o capacitat d’engendrar en l’altre el desig d’allò que nosaltres volem que
vulgui, fent-ho més des de la seducció que des de la coerció. Això ens faria
passar de la diplomàcia dels canons a la diplomàcia de les xarxes, per
encarrilar la democràcia del mercat. El de ‘netwar’[3] emprat per referir-se als atacs a través de les
xarxes. El de cyberwar[4] aplicat
als conflictes de tipus militar a gran escala. Lligada a les noves tecnologies
hi hauria, a més, la ‘guerra perfecta’, una guerra sense intervencions
quirúrgiques ni danys col·laterals. Tot plegat propiciaria la nova geoestratègia
militar.
Per a Nicholas Negroponte, la xarxa fa nul·les les nocions de centralitat,
territorialitat i materialitat i, enumera les quatre virtuts cardinals de la
societat informacional: descentralitzar, globalitzar, harmonitzar i donar plens poders per a fer. “El que és digital suposarà cada vegada
menys dependència d’un lloc i d’un temps específic”.[5] Aquest
home ‘empoderat’ serà un individu-electró lliure, en un mercat lliure. La
supressió de les barreres a la competència i la desregularització massiva és el
que hom anomena el mite de la ‘nova frontera’ electrònica. En un món que ben
aviat estarà lliure de fronteres i lliure de líders.
Mattelart apunta que l’empresa-xarxa esdevé el símbol del final de la
contradicció entre treball i capital, que havia condicionat l’era industrial
Emergirà una nova mentalitat de mercat en la qual la neopopulista noció de global democràtic marketplace donarà
carta de naturalesa als tòpics de llibertat de paraula i d’elecció de
l’individu. Tot això, però, està produint
una marginalització, una fractura digital, una línia que separa els info-pobres
dels info-rics. És per això que sorgeixen els grups i moviments
antiglobalització i les formes de resistència alternatives. Es reformulen les
maneres de resistència dels anys setanta amb les seves reivindicacions per
poder fer i poder viure en un altre món.
Davant el neodarwinisme informacional Mattelart diu que cal “oposar una concepció dels nous dispositius
tècnics elaborats per les noves tecnologies creadores de les ciències, de les
arts i de les innovacions socials. Reflexionar sobre els múltiples enllaços de
les mediacions socials, culturals i educatives a través de les que es
construeixen els usos d’allò digital i que estan en la mateixa font de la vida
en democràcia”[6]
[1]Armand Mattelart parla d’aquestes etapes: “la comunicació natural, oral i gestual, que mobilitza tots els
sentits, edat del pensament màgic i del tribalisme; l'edat de la tirania de la
visió, iniciada per l'escriptura alfabètica i la impremta, edat del
racionalisme abstracte i del nacionalisme, i l'edat de la transmissió
electrònica que consagra la tornada de tot el teclat sensorial, edat d'un nou tribalisme,
en aquest cas planetari”. Historia de la
Sociedad de la información. Paidós. Barcelona, 2002. Pàg. 73
[2] Per a
Armand Mattelart i seguint Joseph S.
Nye, el soft
power: “reposa en l'atractiu que
exerceixen les idees o en l'aptitud per fixar l'ordre del dia de tal forma que
modela les preferències dels altres. Si un Estat aconsegueix que el seu poder
sigui legítim als ulls dels altres i aconsegueix instaurar institucions
internacionals que els anima a canalitzar o limitar les seves activitats, ja no
hi ha necessitat de gastar tants recursos econòmics i militars tradicionalment
costosos”. Historia de la Sociedad de la
información. Paidós. Barcelona,
2002. Pàg. 73
[3] Com
diu Mattelart el
terme s'aplica “a les noves formes de
conflictes de baixa intensitat protagonitzats per actors no estatals que fan un
curt circuit les jerarquies
governamentals a través de les xarxes i que exigeixen, per part d'aquestes
últimes, una resposta per aquesta mateixa via”. Obra citada. Pàg. 137
[4]
Segons Mattelart el terme s’aplica “als
conflictes de tipus militar, a gran escala, però modificats per les tecnologies
de la intel·ligència”. Obra citada. Pàg. 138
[5] Mattelart cita
Nergroponte a Historia de la Sociedad de la información. Paidós. Barcelona, 2002.
Pàg. 144.
[6] Armand Mattelart a Historia de la
Sociedad de la información. Paidós.
Barcelona, 2002. Pàgs. 163i 164.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada