diumenge, 4 de maig del 2014

EL JO EN LA SOCIETAT XARXA


Segons Manuel Castells: “Les nostres societats s’estructuren cada cop més al voltant d’una posició bipolar entre la xarxa i el jo”.[1] Fins ara havia estat el llibre qui havia estat influenciant  les nostres nocions del ‘jo’.[2] En aquesta primera etapa organitzativa de les societats informacionals la identitat es fa preeminent. Una identitat entesa com un autoreconeixement.[3]  Per a Touraine[4] és la defensa de l’individu la que reemplaça la lluita de classes.  Per a Castells hi hauria  “una distància creixent entre globalització i identitat, entre la xarxa i el jo”.[5] I Barglow afirma que “totalment aïllat, el jo sembla irrecuperablement perdut per a ell mateix”[6] Per la seva banda, Touraine reivindica “el dret de l’individu a existir conforme a la seva imatge de si mateix, a la seva llibertat i a la seva responsabilitat”.[7]  I Castells ho rebla dient: “Quan la xarxa desconnecta el Jo, el Jo individual o col·lectiu, construeix el seu significat sense la referència instrumental global: el procés de desconnexió es torna recíproc, després de la negació per part dels exclosos de la lògica unilateral del domini estructural i l'exclusió social”.[8]



[1] Manuel Castells a La era de la información. Economia, Sociedad y cultura. 1. La Sociedad red. Alianza Editorial.  1997. Pàg. 29.
[2] “Els historiadors del llibre imprès senyalen el mode en què aquest ha donat forma a la nostra cultura, influenciant les nostres nocions del jo, de la propietat intel·lectual, del llenguatge, l’educació i l’erudició; i el presenten sota una llum favorable encara que admeten que té altres efectes, Així que quan considerem el potencial de l’hipermèdia per canviar la manera en què fem les coses, hem de preguntar-nos quins guanys n’obtenim i com s’equilibren les pèrdues”.   Landow a Hipertexto 3.0. Teoría crítica y nuevos medios en la era de la globalización. Paidós. Barcelona, 2009. Pàg. 56.
[3] Manuel Castells  entén per identitat “El procés mitjançant el qual un actor social es reconeix a si mateix i construeix el significat  en virtut sobretot d’un atribut o conjunt d’atributs culturals determinats, amb l’exclusió d’una referència més àmplia a altres estructures socials.  a La era de la información. Economia, Sociedad y cultura. 1. La Sociedad red. Alianza Editorial.  1997. Pàg. 48
[4] Manuel Castell fa seva la cita d’Alain Touraine "en una societat postindutrial, en la que els serveis culturals han reemplaçat els béns materials en el nucli de la producció, la defensa de l'individu, en la seva personalitat i cultura, contra la lògica dels aparells i els mercats, és la que reemplaça la idea de la lluita de classes".  A La era de la información. Economia, Sociedad y cultura. 1. La Sociedad red. Alianza Editorial.  1997. Pàg. 49
[5] Manuel Castells a  La era de la información. Economia, Sociedad y cultura. 1. La Sociedad red. Alianza Editorial.  1997. Pàg. 49
[6] Manuel Castells reprodueix Raymond Barglow a La era de la información. Economia, Sociedad y cultura. 1. La Sociedad red. Alianza Editorial.  1997. Pàg. 49
[7] Alain Touraine recorda que la paraula individualisme “pot donar lloc a un mal entès, ja que no es tracta de dir que tothom actua conforme als seus interessos i als seus desitjos, sinó de reconèixer que cada individu tendeix a invocar el seu ‘dret a tenir drets”. A La mirada social. Un marco de pensamiento distinto para el siglo XXI. Paidos. Barcelona, 2009. Pàg. 18.
[8] Manuel Castells a La era de la información. Economia, Sociedad y cultura. 1. La Sociedad red. Alianza Editorial.  1997. Pàg. 51

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada