dimarts, 10 de juny del 2014

LA MORT VENIA AMB COTXE

A propòsit d’AFTERNOON, A STORY de Michael Joyce

Michael Joyce és el primer autor d’una ficció en un mitjà hipertextual.  Hom l’ha anomenat ‘l’Homer de l’hipertext’.[1]Afternoon, a story és un text iniciat el 1985 i editat amb el programari de creació hipertextual, Storyspace d’Eastgate System, el 1987. El text el formen 539 pantalles (nodes) relacionades per 950 enllaços.
Podem dir que l’argument o univers narratiu és senzill. Peter veu un cotxe accidentat que sembla el de la seva exdona, amb els cossos ferits, o potser morts, que podrien ser els d’ella i el fill de tots dos. La historia canvia de lloc, de temps, de narrador…  “Podem dir que no hi ha històries, només lectures;  la lectura és aquí l’exploració d’un univers narratiu i no construït per un guió”.[2]  Cada lector fa el seu propi camí. La narració és un laberint. Hi ha vint inicis posibles. Si el lector només passa pàgines en recorrerà 35 que ofereixen la trama narrativa. Però será una historia inacabada.
Joyce deixa la responsabilitat d’acabar en el lector: “Quan la història no progressi, o doni tombs, o quan et cansis dels camins, l’experiència de la seva lectura acaba”[3] però, al cap i a la fi, deixar de llegir és deixar que no existeixin més històries alternatives.
El lectorautor del que parla Isidro Moreno també el destaca Landow: “La nostra col·laboració al relat i creació de la història no es completa ni específicament aleatòria, ja que Joyce proporciona molts ganxos on subjectar els nostres pensaments, però ens convertim de veritat en lectors-escriptors i ajudem a relatar el conte que estem llegint”.[4] Per a Campàs és una narració laberíntica en constant metamorfosi.
També m’agrada la idea de Landow  -manllevada del  Lévi-Strauss d’El pensament salvatge- : “el lector-escriptor d’hipertext esdevé un bricoleur. Suggereixo que aquest bricolatge aporta una nova classe d’unitat apropiada a la hipertextualitat. Si s’accepta que la trama és un fenomen creat pel lector-escriptor amb els materials que li ofereixen les lexies en lloc d’un fenomen propi i exclusiu del text, aleshores pot acceptar-se que la lectura d’afternoon i altres obres de ficció en hipertext produeixen una experiència molt similar a la que produeix la lectura d’una trama unitària”[5]
Com ens recorda Koskimaa, Joyce recomana escollir ‘paraules amb textura’. Unes paraules que: “desencadenen unes associacions determinades en la ment del lector”.[6]
La llibertat del lector  -com assenyalen Campàs i Pajares- pot resultar ‘exasperant’.  Koskimaa  parla de ‘decepció’. Susana Pajares és del parer que, en el pla tècnic, Michael Joyce assoleix molt amb molt poc: “segurament perquè coneix molt bé els grans mestres de la literatura que ja havien trencat la linealitat en la pàgina impresa”.[7]




[1] Com Rainer Koskimaa. Close reading: Hipertextos de ficción. UOC. Barcelona, Pàg. 181.
[2] Joan Campàs a  L’hipertext. Editorial UOC. Barcelona, 2005. Pàg. 91
[3] Joan Campàs a  Afternoon, a story de Michael Joyce (1987). En línia a Aura digital  http://cv.uoc.edu/~04_999_01_u07/casafternoon.html. També a George P Landow, Afternnon, de Michael Joyce dins Hipertexto 3.0. Teoría crítica y Nuevos medios en la era de la globalización. Paidós. Barcelona, 2009. Pàg. 288
[4] George P Landow, Afternnon, de Michael Joyce Pàgs. 290 i 291.
[5] George P Landow, Afternnon, de Michael Joyce Pàg. 291.
[6] Rainer Koskimaa. Close reading: Hipertextos de ficción. Pàg. 184
[7] Susana Pajares Toska a Cuatro hipertextos de Eastgate. En línia a http://pendientedemigracion.ucm.es/info/especulo/hipertul/eastgate.html

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada