dissabte, 7 de juny del 2014

LA BLOGOSFERA: ESPAI DE CREACIÓ DE LA SUBJECTIVITAT

Hem passat de consultar Internet a publicar en l’anomenat programari social. La Xarxa s’ha tornat activa, oberta i intercomunicada. A aquest fet hi ha contribuït el binomi lliure i gratuït i, un munt de dispositius: Youtube, Facebook, Twitter, Picassa, Slideshare, Flickr, Blogger, Wordpress... El blog s’ha convertit en el mitjà d’expressió individual per excel·lència que permet comunicar-se i interactuar amb altres usuaris. També la creació d’una identitat virtual. 


Per a Debbie Well els blogs són “una forma d’expressió personal autèntica i inèdita i una manera d’escriure des d’una veu o una personalitat diferent”.[1]  Meritxell Martí és del parer que “és en aquest espai de llibertat virtual on es configuren les identitats subjectives, les creacions del jo que vénen a substituir un públic homogeni i passiu, durant la segona etapa de la globalització. Els blogs (també anomenats  bitàcoles) posen sobre la taula noves formes de relacionar-se amb un mateix, amb els altres i amb el món informatiu”.[2] I també: “la construcció de la subjectivitat, la retroacció (feedback) amb el públic (audiència) i, en definitiva, l’esfera informativa que es filtra per aquesta escletxa i discorre paral·lela a l’esfera oficial”.[3]

Landow veu els blogs com una forma d’escriure i llegir hipertext que s’ha desenvolupat d’una manera extraordinària: “La primera modalitat àmpliament generalitzada de la Xarxa que permet aproximar-se a la visió dels primers teòrics de l’hipertext”.[4]

Hi ha també crítics dels blogs com Herring, Scheid, Bonus i Wright[5] que creuen que els seus autors ”exageren el fet que estan interconnectats, són interactius o estan orientats vers esdeveniments externs, i subestimen la importància dels blogs com una forma individualista d’expressió personal”. O com Geert Lovink que malgrat creure que la Xarxa, amb els blogs s’ha tornat activa i ha superat la passivitat voyeur davant una tendència creixent a l’exhibició, no creu en el sentit social dels blogs i els veu com una forma de publicació banal o vanitosa i creu que a Internet hi ha massa soroll.

Per la seva banda Jesús Miguel Flores i Guadalupe Aguado[6] esmenten la influència dels blogs en el periodisme i la seva fiabilitat o credibilitat. Qüestionen els criteris periodístics com l’objectivitat, la piràmide invertida o la classificació per gèneres. Per a ells aquest periodisme participatiu serien més un filtre que no generadors d’informació (el que llegim als blogs prové d’altres fonts informatives). Els blogs també defugen el paradigma tradicional de censura-control-rigor. A això hi contribueix la concepció de la Xarxa amb l’absència de normes i legislació que fa , però, que pugui comportar no estar subjectes a monopolis informatius i accedir a la informació amb més llibertat i heterogeneïtat.

Els qui fan apologia dels blogs n’esmenten els aspectes positius: la mobilització ciutadana, l’exploració de la identitat, l’ocupació de l’espai públic digital o la creació de comunitat. Annabelle Klein ha investigat les escriptures del jo a Internet. Per a ella es transformen tant la identitat com el discurs en pro de l’articulació d’un ciberjo i d’un cibertu que serien percebuts en la transacció apunt-comentari. Klein afirma que “les pàgines personals i els blogs ofereixen a cadascú l’espai d’una posada en escena de si”.[7]

I parlant d’aquest jo, hom podria pensar que el blog és un símil virtual de l’antic diari personal. Per a Rebecca Blood els blogs “no són pas els hereus del gènere similar fora de línia, sinó que són nadius d’internet”[8] Blood també creu els blogs poden “transformar tant els escriptors com els lectors de ser audiència a esdevenir públic, és a dir, de consumidors a creadors”[9] A més del fet que proveeixen d’anàlisi i crítica, l’efecte aparador que generen i la capacitat de visibilitzar la persona que l’administra.

Per a Keith Stuart[10] els blogs són freqüència, brevetat i personalitat. I barregen tres oposicions binàries: objectivitat amb subjectivitat (dades externes o personals versus la vivència concreta, la informació tamisada pel jo o el ciberjo); diàleg amb monòleg i parla amb escriptura.

En la definició del blog que dóna Technorati es reconeix que “El poder dels blogs és que permeten que milions de persones puguin publicar fàcilment les seves idees i que milions més puguin fer-hi comentaris. Els blocs són un mitjà dinàmic, fluid, més semblants a una conversa que a una biblioteca. En comptes de ser consumidors passius de la informació, cada vegada hi ha més usuaris d’Internet que s’estan convertint en participants actius. Els blogs permeten que cadascú tingui una veu”.[11]

El blog s’escriu en primera persona, de manera subjectiva  i ho fa parlant d’una història paral·lela, sovint invisibilitzada en un espai de llibertat i amb una nova agenda temàtica. Prioritza més la immediatesa que el fet de contrastar-ho amb les fonts. Com un periodisme més proper amb més interactivitat amb els lectors. Tot plegat esdevé la creació d’una ciberidentitat on l’hipertext és un element imprescindible.

No podem oblidar, però, la fractura o bretxa digital. Cal pensar que l’accés a Internet no és encara democràtic. No arriba a segons quines zones geogràfiques, estrats socials, edats i sexes cosa que fa que encara hi hagi grans desigualtats pel que fa al seu ús.



[1] Debbie Well apunta onze aspectes més: “Una forma d'expressió personal autèntica i inèdita; una eina instantània de publicació; un diari en línia amb continguts constantment actualitzats; periodisme amateur; una cosa que revoluciona la web (pensa en la sindicació); una forma de crear comunitat; una alternativa al corrent general dels mèdia; una eina per a ensenyar a escriure els estudiants; una nova forma de comunicació amb els clients; una forma de mantenir-se ocupat quan es té molt temps lliure. Molta més gent de la que ho admetria estaria dins d'aquesta categoria; una manera de pensar i escriure en paràgrafs curts en comptes d'un llarg assaig (que ningú no té temps de llegir); un sistema de correu massiu o d'estar en contacte amb els amics i la família”. Citat per Meritxell Martí a Weblogs. Diaris personals digitalsMaterial de l’assignatura Escriptures hipertextuals. UOC. 2014. Pàg. 11.
[2] Meritxell Martí Orriols a Weblogs. Diaris personals digitals. Material de l’assignatura Escriptures hipertextuals. UOC. 2014. Pàg. 1.
[3] Meritxell Martí Orriols a Weblogs. Diaris personals digitals. Pàg. 1.
[4] George P Landow al prefaci d’Hipertexto 3.0. Teoría crítica y nuevos medios en la era de la globalización. Paidós. Barcelona, 2009. Pàg. 13
[5] Herring, Scheid, Bonus i Wright són autors del llibre Bridging the Gap: a Genre to Analysis of Weblogs. Citat per Meritxell Martí a Weblogs. Diaris personals digitals.  Pàg. 5
[6] Flores és doctor en Ciències de la Informació de la Universidad Complutense i Aguado directora del Departament de Periodisme i Comunicació Audiovisual de la Universitat de Nebrija. Citats per Meritxell Martí  a Weblogs. Diaris personals digitals. Pàg. 6
[7] Annabelle Klein és autora de Les hompages, nouvelles écritures de soi, nouvelles lectures de l’autre. Citada per Meritxell Martí  a Weblogs. Diaris personals digitals. Pàg. 7
[8] Rebecca Blood citada per Meritxell Martí  a Weblogs. Diaris personals digitals. Pàg. 2.
[9] Rebecca Blood citada per Meritxell Martí  a Weblogs. Diaris personals digitals. Pàg. 8
[10] Keith Stuart citat per Meritxell Martí  a Weblogs. Diaris personals digitals. Pàg. 8
[11] Citat per Merce Molist a La blocosfera catalana. Dins Coneixements i societat 10. Pàg. 30 En línia a  http://www10.gencat.net/dursi/generados/catala/departament/recurs/doc/cis10_tot.pdf

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada