dijous, 10 d’abril del 2014

DE LA RACIONALITAT LINEAL CARTESIANA AL PARADIGMA DE LA HIPERTEXTUALITAT

L’adveniment de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) i d’Internet ha suposat haver de conviure amb uns canvis vertiginosos. Això comportarà que el món quedi dividit en comunitats preelectròniques –amb poques possibilitats d’interrelacionar-se- i comunitats interactives. Marshall McLuhan[1], a qui devem l’afirmació ‘el mitjà és el missatge’, apunta tres eres civilitzadores que serien com extensions dels sentits de l’esser humà: L’era prealfabètica o societat oral (dominada per l’oïda); l’era alfabètica o societat escrita (dominada pel sentit de la vista) i l’era electrònica o aldea global (en la qual es produeix l’extensió del nostre sistema sensorial gràcies als mitjans electrònics).
Quan Gutenberg inventà la impremta (S.XV) va revolucionar la nostra cosmovisió i va comportar l’emergència de la ‘perspectiva única’. La  mentalitat es tornà lineal. Les tecnologies digitals actuals ho capgiren. Tot plegat suposa un canvi de paradigma i passarem de la racionalitat lineal cartesiana al paradigma de la hipertextualitat, que relacionaria hipertext i complexitat.



[1] Anna Estrada i Miquel Rodrigo  ens apropen a les idees força de McLuhan, representant del determinisme tecnològic, a Teories de la comunicació. Editorial UOC. Barcelona, 2009. Pàgs. 183-187. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada