dijous, 10 d’abril del 2014

EL PARADIGMA DE LA RACIONALITAT LINEAL

El racionalisme, que es desenvolupa a partir del segle XVII i que troba en Descartes
un dels seus màxims referents, dóna prioritat a la raó, com a facultat de coneixement.  La seva tesi bàsica és la identificació entre pensar i existir. Ell i Galileu inauguren el període de la història de les ciències posant-lo sota el signe de la simplificació i l’ordre. Una nova actitud que comporta distanciar el subjecte pensant (res cogitans) de la realitat sobre la qual es pensa (res extensa). Clara ruptura entre ciència i filosofia que situa el coneixement en l’anomenat ‘paradigma de la simplificació’[1]
D’altra banda, la invenció de la impremta, va permetre desplegar el pensament per mitjà de l’escriptura. Però, d’alguna manera, el va sotmetre al mode lineal i jeràrquic que imposa l’imprès. Per això ens preguntem, es pot pensar la complexitat amb un pensament lineal? Joan Campàs intueix “una correlació entre llibre, capitalisme i racionalitat, d’una banda, i hipertext, societat del coneixement i complexitat, de l’altra”.[2]
Durant cinc-cents anys el model cultural occidental s’ha centrat en el llibre, tant pel que fa al suport i al format, com a la manera d’expressar els pensaments. Abans, l’escriptura i la lectura era quelcom minoritari. L’oralitat tenia un caràcter circular.  L’escriptura en serà ‘suplement’.[3] Amb la impremta i l’edició de llibres, fulletons i altres publicacions la nostra manera d’entendre el món i la realitat canvia, perquè el nostre pensament, la nostra mentalitat, es torna lineal.  A partir de les revolucions democràtiques del segle XVIII podem parlar d’una ‘civilització moderna del llibre’.[4] Malgrat tot, la industrialització i estandardització del llibre ens encotilla i acaba esdevenint el problema. Tot i ser el mitjà clàssic de transmissió del coneixement, del saber o del pensament d’altri, el terme llibre comporta un equívoc: “és alhora significant i significat”.[5] El marc del text, lineal i seqüencial, estructura el significat i el condiciona. Amb l’hipertext, que modifica la textualitat, es clou el període de ‘l’objectivitat radical’.[6] Som en el període de la ‘subjectivitat radical’?.
Per a Maria Jesús Lamarca,[7] l’anàlisi del pas del text a l’hipertext es pot fer des de dues perspectives diferents. Una perspectiva tecnológica que inclouria el pas del paper a la pantalla (l’escriptura, la lectura, l’interfície gràfica), el recorregut tecnològic (de l’àbac a la xarxa) i la historia dels ordinadors expressada en generacions de materials. I una perspectiva conceptual que esmentaria els autors que pensen en una nova racionalitat en la qual les idees no són seqüencial (Wittgenstein, Foucault, Barthes, Derrida…) i que s’assemblarien més al concepte hipertext encunyat per Nelson. La historia de la imatge i el text (la seva diàlectica, els mitjans icònics, el disseny gràfic) per passar a parlar de l’hipertext en la literatura (concebut com a lectura no seqüencial) i de l’hipertext com la gran enciclopèdia de la humanitat.



[1] Els tres grans principis del ‘paradigma de la simplificació’ segons Campàs serien: “El principi de la disjunció, que considera que l’objecte del coneixement ha d’estar separat del subjecte que coneix i que cada disciplina s’ha de constituir de manera autònoma; el principi de reducció, que privilegia el coneixement dels constituents d’un sistema més que la seva globalitat, i el principi d’abstracció, que ho remet tot a equacions i fórmules que governen entitats quantificades”. Joan Campàs a L’hipertext. Editorial UOC. Barcelona, 2005. Pàg. 18.
[2] Joan Campàs a Art, literatura i ordinador. Història d’una convergència. Dins L’hipertext en les humanitats. UOC. Barcelona, 2005. Pàg. 5
[3] Campàs parafraseja Derrida quan diu que “l’escrit és el suplement del que és oral, perquè s’hi afegeix i perquè el vol substituir, sense assolir-ho mai del tot, fins i tot en l’era del predomini imprès. Amb el paradigma hipertextual aquest predomini està variant, modificant per tant, la mateixa textualitat”. Joan Campàs El llibre com a problema. Dins L’hipertext en les humanitats. UOC. Barcelona, 2005. Pàg. 33
[4] Per a Campàs: representa una visió particular de la vida cultural vertebrada al voltant dels ideals de l’individu autònom, l’accés universal al coneixement i el debat i la reflexió públiques, i és una solució reguladora entre ideals socials contraposats: el concepte d’autor individual amb drets i responsabilitats determinats, el valor de l’accés democràtic al coneixement útil i la fe en la lliure competència de mercat com el mecanisme més eficaç de l’intercanvi públic. Joan Campàs El llibre com a problema. Dins L’hipertext en les humanitats. UOC. Barcelona, 2005. Pàg. 12
[5] Campàs remarca l’equívoc del terme llibre “que designa alhora un material que serveix de suport als signes i el contingut intel·lectual que comporten aquests signes, és a dir, que és alhora significant i significat” Joan Campàs El llibre com a problema. Pàg. 13
[6] Joan Campàs assegura que  “Amb l’hipertext es passaria de l’objectivitat radical, la de Descartes i Newton, a la subjectivitat radical, és a dir, la virtual, el punt de vista quàntic, que depèn de l’observador”. Joan Campàs i Montaner,  Escriptures hipertextuals. Aprendre a llegir i escriure a la Galàxia Internet. Dossier d’Escriptures hipertextuals. UOC. Pàg. 69
[7] Maria Jesús Lamarca, tesis en línia a http://www.hipertexto.info/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada