dijous, 10 d’abril del 2014

L'HIPERTEXT O EMULAR LA MEMÒRIA HUMANA

La principal característica de l’hipertext seria la seva “capacitat d’emular l’organització associativa de la memòria humana”.[1] Una memòria sense limitacions. Crec que aquesta idea estaria lligada a la dels teòrics de la informació que utilitzen la ‘metàfora de l’ordinador’  per a fer entendre com funciona la ment humana. Per a Damasio vindria de la idea cartesiana ‘d’una ment separada del cos’[2] En el llibre El error de Descartes, AntonioDamasio
critica la idea de separar el món dels pensaments i sentiments  del món extens (fisiologia del cervell). Els sentiments influirien sobre la raó.[3] Potser per la complexitat de la ment humana.[4]

La memòria, com recorda Campàs, “no porta a terme una recerca seqüencial”[5] sinó una associació d’idees. I la navegació hipertext reproduiria el funcionament de la memòria humana. Vannevar Bush considerava que els humans pensem per associacions d’aquí la seva proposta del sistema Memex (MEMory EXtender), una màquina que simulava la memòria humana, prototipus d’hipertext i que teoritzà en el seu article As We May Think[6]. En aquella mateixa època Wittgenstein feia una reflexió sobre “la dificultat de donar als pensaments una adequada representació lingüística amb les formes tradicionals”.[7] D’alguna manera, el nostre pensament estaria condicionat pel suport emprat.




[1] Joan Campàs a L’hipertext. Editorial UOC. Barcelona, 2005. Pàg.45
[2] Com diu Antonio Damasio “La idea cartesiana d’una ment separada del cos potser va ser l’origen , a mitjan segle XX, de la metàfora de la ment com un programa informàtic. En realitat, si la ment pot separar-se del cos potser es pot intentar comprendre-la sense apel·lar  a la neurobiologia”. Antonio Damasio a El error de Descartes. Crítica. Drakontos Bolsillo. Barcelona, 2006. Pàg, 286
[3] Antonio Damasio suggereix que “Els sentiments constitueixen una poderosa influencia sobre la raó, que els sistemes cerebrals que els sentiments requereixen es troben embullats en els que li calen a aquesta, i que aquests sistemes específics estan entreteixits com els que regulen el cos (…) La raó sembla dependre de sistemes cerebrals específics, alguns dels quals resulten processar sentiments”. Antonio Damasio a El error de Descartes  Pàg. 260. També us pot interesar: Ramon Alcoberro a René Descartes. Filosofia i pensament. En línea a http://www.alcoberro.info/planes/descartes4.htm
[4] Per a Damasio “Potser que la complexitat de la ment humana sigui tal que la solució del problema no podrà saber-se mai per les nostres limitacions intrínsiques. Potser ni tan sols hauríem de parlar de problemes en absolut i referir-nos, en canvi, a un misteri recorrent a una distinció entre qüestions a les que la ciència pot aproximar-se de manera adequada i qüestions que es probable que eludeixin sempre  la ciència”. Antonio Damasio a El error de Descartes  Pàg. 17
[5] La innovació principal de l'hipertext no és el mètode d'organització en si, fidel reflex de l'estructura associativa utilitzada per la ment humana per a relacionar conceptes, sinó la seva automatització. Es parteix de la idea que en qualsevol procés de presa de decisions, la nostra memòria no porta a terme una recerca seqüencial de conceptes, sinó que el procés seguit és identificable com un joc d'associació d'idees: de la mateixa manera que un record n'evoca un altre, i les idees van prenent cos incrementalment, en l'hipertext un fragment d'informació evoca els conceptes relacionats a partir d'enllaços automàtics”. Joan Campàs a L’hipertext. Editorial UOC. Barcelona, 2005. Pàgs.45-46
[6] Bush volia desenvolupar un sistema de recuperació de la informació que funcionés com la ment humana: “La ment humana (...) treballa (...) per associació. Quan capta un element, salta de seguida al següent que li suggereix l’associació d’idees, segons una complexa xarxa de pistes que mantenen les cèl·lules cerebrals (...) Reproduir artificialment aquest mecanisme és impensable, però alguna cosa sí que en podem aprendre (...) La selecció per associació, sense necessitat d’índex, es pot mecanitzar...” Joan Campàs a Art, literatura i ordinador. Pàg. 15
[7] Vegeu el prefaci a les Investigacions filosòfiques a Joan Campàs a L’hipertext. Pàgs. 13-15

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada