dijous, 10 d’abril del 2014

L'HIPERTEXT I EL PARADIGMA DE LA COMPLEXITAT

Davant la dificultat de pensar la complexitat amb un pensament lineal hom ha fet bona la idea que “el còdex i el llibre són al pensament lineal i al paradigma cartesià (o newtonià), el que l’hipertext és al pensament no lineal i al paradigma de la complexitat”.[1]
La ciència del paradigma racionalista es fonamentava en la noció d’ordre. Edgar Morin 
indica tres principis que poden ajudar-nos a pensar la complexitat: el principi dialògic, el principi de recursivitat organitzativa i el principi hologramàtic.[2] Així, ‘complexitat’ seria un intent de transcendir el reduccionisme (que només veu parts) i l’holisme (que només veu la totalitat).
Richard de Sezé pensa que “tot pensament és complex, és la seva expressió (conscient, escrita o oral) que el simplifica, el fa minvar, el mutila, perquè l’obliga a organitzar-se linealment”.[3] Per a Bush, vivim en una civilització tan complexa que ens cal mecanitzar els registres.[4] Segons  Engelbart necessitem un canvi de paradigma. [5] I Nelson pensa en el terme hipertext com a ‘escriptura no seqüencial’.[6]
També cal un canvi de paradigma per pensar la complexitat,  i l’hipertext hi pot tenir una bona relació. D’alguna manera pot adaptar el concepte de paradigma de Kuhn[7]




[1] Joan Campàs El llibre com a problema.Pàg. 52 Vegeu la versió en espanyol a http://biblioweb.sindominio.net/pensamiento/vbush-es.html
[2] Alcoberro resumeix els principis de Morin: “1.- Principi dialògic: L'ordre i el desordre són enemics: un suprimeix l'altre però, alhora, en determinats casos, col·laboren i produeixen l'organització.  2.- Principi de recursivitat organitzativa: Tot retroactua; els individus produeixen la societat i alhora són produïts per ella: no hi ha estructura lineal causa/efecte. Tot es produeix en un cicle, en un bucle, autoconstitutiu, autoorganitzador i autoproductor. 3.- Principi hologramàtic La part no pot ser concebuda sense el tot, ni el tot sense la part. En el nivell biològic, cada cèl·lula conté la totalitat de la informació genètica d'un organisme. El tot i la part formen part del mateix moviment.  A Edgar Morin. Una introducció. En línea a http://www.alcoberro.info/V1/morin1.htm
[3] Richard de Sezé a Journal Public pour Mélusine.CiItat per Joan Campàs a Art, literatura i ordinador. Història d’una convergència. Pàg17
[4] Segons esmenta Bush “L’home ha construït una civilització tan complexa que necessita mecanitzar els seus registres d’una manera més completa si vol portar els seus experiments a una conclusió lògica, i evitar que quedin merament empantanegats a mig camí, tot posant a prova la seva memòria limitada”. Traduït de: Vannevar Bush “As We May Think”. Joan Campàs. Aura digital en línia a  http://cv.uoc.edu/~04_999_01_u07/bush1.html
[5] Douglas Engelbart  afirma que  “La batalla final ha estat la entaulada contra el conjunt prevalent de paradigmes. El que jo pretenia portar a terme demanava un canvi de paradigma i, fins a cert punt, transforma les nostres vides. Alguns aspectes d'això seran desagradables per alguns, però aprofitar-se de les oportunitats que ofereix beneficiarà en darrera instància a la humanitat”. Douglas Engelbart  citat per Núria Almirón a De Vannevar Bush a la WWW. Una genealogia de la humanització de les tecnologies de la informació: els pares de la interfície humana. Pàgina 17.  En línia a http://www.almiron.org/Almiron.org/Books_&_Book_Chapters_files/WWW-Bush.pdf
[6] Ted Nelson és el primer a parlar d’hipertext: "text que s'entrellaça i permet diverses eleccions al lector i que es llegeix millor sobre un monitor interactiu. Una sèrie de fragments de text connectats mitjançant enllaços que permeten diversos recorreguts al lector". A De Vannevar Bush a la WWW. Una genealogia de la humanització de les tecnologies de la informació: els pares de la interfície humana. Pàg. 22
[7] John L Heilbron ho resumeix com: “Una dialèctica encisadorament simple de canvi científic (llargs períodes de ‘ciència normal’ paradigmàtica interromputs per curtes ‘revolucions’)”. Pròleg a L’estructura de les revolucions científiques de Thomas Kuhn. Obrador Edèndum. Santa Coloma de Queralt, 2007. Pàg. 21   

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada